11.6 C
New York
Tuesday, November 5, 2024

Toyota GR86 Rally Legacy Idea – enjin 1.6L turbo, AWD, 6MT dari GR Corolla; bayangan Celica GT-4?


Toyota GR86 Rally Legacy Concept – enjin 1.6L turbo, AWD, 6MT dari GR Corolla; bayangan Celica GT-Four?

Akhir-akhir ini ada pelbagai khabar angin bertiup berkenaan Toyota yang sangat berminat untuk menghidupkan semula mannequin ikoniknya dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC) iaitu Celica GT-4. Dan ini mungkin menjadi penyebab mengapa Toyota bakal hadir dengan sebuah mannequin konsep yang digelar Toyota GR86 Rally Legacy Idea pada acara SEMA tahun ini.

Toyota Amerika Syarikat telah memberikan tugas untuk membina jentera konsep ini kepada Evasive Motorsport yang berpangkalan di California. Dan seperti namanya, asas kepada kereta konsep ini adalah sebuah Toyota GR86 2024, yang digandingkan dengan unit rangkaian kuasa termasuk enjin, transmisi dan juga sistem pacuan semua roda dari hatchback rali jalan raya GR Corolla!

Proses untuk memasukkan enjin 1.6 liter tiga-silinder sebaris G16E-GTS dari GR Corolla bagi menggantikkan enjin FA24D 2.4 liter empat-silinder boxer pada perut GR86 ini bukan satu perkara yang mudah. Pertama sekali, enjin G16E-GTS direka sebagai sebuah enjin untuk memacu roda hadapan secara primari dengan kedudukan melintang dalam ruang enjin. Manakala GR86 secara asalnya merupakan mannequin pacuan roda belakang dengan enjin yang diletak secara menegak ke belakang.

Toyota GR86 Rally Legacy Concept – enjin 1.6L turbo, AWD, 6MT dari GR Corolla; bayangan Celica GT-Four?

Malah ruang enjin GR86 berkenaan juga direka khas untuk memuatkan enjin boxer yang ‘leper’ di mana kesemua ombohnya dalam keadaan baring, berbanding enjin G16E-GTS yang lebih tinggi dengan kesemua omboh dalam keadaan ‘berdiri’. Untuk itu, satu subframe khas bersama cagak-cagak enjin telah dibina bagi memastikan enjin GR Corolla berkenaan dapat ‘duduk’ dengan selesa dalam ruang enjin GR86 ini.

Enjin tersebut kini berfungsi dengan kotak komputer perlumbaan di mana aspek seperti penghantaran bahan api, pemasa percikan, kawalan increase turbo dapat dilaras dengan sesuai, selain semua bacaan dari penderia dapat dipantau sepenuhnya. Unit intercooler juga telah ditukar dengan unit lebih berprestasi tinggi, serta diberikan tambahan penyejuk minyak bagi memastikan minyak pelincir dapat berfungsi pada suhu optimum walaupun kereta sedang ‘dilanyak’.

Toyota menyatakan bahawa enjin berkenaan masih menghasilkan kuasa seperti GR Corolla customary iaitu 300 hp dan tork maksima 370 Nm, namun masih ada banyak ruang untuk menghasilkan kuasa lebih besar dengan membuat talaan semula.

Toyota GR86 Rally Legacy Concept – enjin 1.6L turbo, AWD, 6MT dari GR Corolla; bayangan Celica GT-Four?

Bukan hanya enjin, malah kotak gear guide enam-kelajuan, sistem pacuan semua roda GR-4 termasuk gandar hadapan dan belakang dari GR Corolla turut telah disesuaikan sekali pada pada GR86 ini. Hab roda dari GR Corolla juga masih digunakan, jadi suspensi asal GR86 ini turut perlu dirombak sepenuhnya menggunakan penyerap hentak boleh laras serta lengan-lengan yang direka semula sepenuhnya. Malah larasan semula pada rak stereng turut dibuat bagi memastikan ia boleh berfungsi secara optimum.

Toyota GR86 2024 merupakan mannequin yang kini berada dalam bilik-bilik pameran Toyota dengan rupa paling hampir dengan Celica GT-4 terutamanya untuk mannequin dalam generasi ST185 dan ST205, iaitu sebuah coupe dua-pintu. Jadi dengan hanya mengenakan grafik perlumbaan putih-merah-hijau seperti livery Castrol yang pernah digunakan oleh Celica GT-4 ST205 WRC, GR86 ini sudah seolah-olah sebuah Celica generasi baharu.

Tidak cukup dengan itu, GR86 turut diberikan spoiler ‘tiang-gol’ dengan tulisan GR-4 seperti spoiler Celica GT-4, mud-flap berwarna merah, set pod lampu sorot hadapan, set rim Speedline 2013C yang ikonik, membuatkan GR86 Rally Legacy Idea benar-benar seperti Celica GT-4 WRC yang dihidupkan semula.

Imej sebuah kereta rali juga diberikan pada sebelah dalam dimana semua perapi dan karpet asal telah dibuang, diberikan rollcage, tempat duduk dan tali pinggang perlumbaan, serta set linkage tuil penukar gear yang lebih tinggi diberikan. Namun ada beberapa perincian kereta rali tidak diberikan pada kereta ini antara set brek tangan hidraulik dan komputer journey rali.

“GR86 Rally Legacy Idea adalah bukti semangat berterusan Toyota untuk perlumbaan rali, kata Michael Tripp, naib presiden pemasaran kumpulan di Toyota Motor North America (TMNA). “Kami membina kereta ini untuk peminat GR dan rali Toyota – ia adalah kereta fantasi yang menjadi kenyataan, cara kami meraikan pencapaian masa lalu kami dan kemungkinan Kejohanan Rali Dunia akan kembali ke Amerika Syarikat,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles