10.7 C
New York
Friday, November 8, 2024

Subsidi RON95: Kelebihan dan kekurangan setiap kaedah — MyKad, sistem kredit atau jenis kenderaan?


Subsidi RON95: Kelebihan dan kekurangan setiap kaedah — MyKad, sistem kredit atau jenis kenderaan?

Dalam Belanjawan 2025, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan yang subsidi bersasar bagi petrol RON95 akan dimulakan pada pertengahan 2025. Ini bermakna, hanya kelompok yang layak akan menikmati harga subsidi (ketika ini RM2.05 seliter), dan yang tidak layak perlu membayar mengikut harga pasaran (kadar ketika ini berdasarkan Double Petrol ialah RM2.76 seliter).

Memandangkan cadangan ini disertakan dengan jaminan bahawa 85% warga Malaysia tidak akan terkesan dengan langkah itu, ada banyak pertanyaan, perbincangan dan perdebatan tentang bagaimana ia akan dilaksanakan, dan bagaimana untuk menentukan siapa yang layak menerima dan siapa yang tidak layak.

Tapi sebelum kita boleh menakrifkan kelas pendapatan kelompok T15 (kelompok 15% teratas berdasarkan pendapatan) — adakah RM12k? Atau RM15k? Atau RM30k? Mengikut pendapatan kasar atau bersih? — ada juga cakap-cakap tentang pengekelasan T10 dan T5 sebagai titik penentu bagi subsidi RON95 ini, yang mana telah dinikmati oleh seluruh rakyat Malaysia sejak 40 tahun lalu.

Itu baru persoalan tentang siapa yang tergolong dalam kelompok mana. Pertanyaan lebih rumit ialah bagaimana ia akan dilaksanakan atau diagihkan. Kelompok pengguna petrol RON95 tentulah lebih besar berbanding pengguna diesel — yang telah diselaraskan subsidinya pada Jun lalu. Turut berbeza ialah diesel lebih banyak digunakan oleh sektor komersial, sedangkan petrol RON95 digunakan oleh pengguna umum.

Dalam artikel ini, kami meninjau tiga cadangan “bagaimana” pelaksanaan itu tadi, serta membincangkan kebaikan dan kekurangan setiap satu daripadanya, serta membangkitkan pertanyaan yang belum diperjelaskan lagi.

KREDIT BULANAN KE AKAUN BANK ATAU E-WALLET

Subsidi RON95: Kelebihan dan kekurangan setiap kaedah — MyKad, sistem kredit atau jenis kenderaan?

Melalui kaedah ini, semua orang akan membayar harga tanpa subsidi yang sama di pam, tetapi hanya mereka yang layak akan diberikan sejumlah yang telah ditentukan, dengan cara dimasukkan ke akaun financial institution atau e-Pockets setiap bulan. Sistem ini sama dengan cara yang digunakan untuk penyelarasan semula subsidi diesel sebelum ini, walaupun untuk diesel bayaran hanya dibuat ke akaun financial institution dan bukannya ke e-Pockets.

Kelebihan

Sekali pandang, ini mungkin cara paling mudah untuk dilaksanakan. Tidak perlu bina terminal khusus di stesen petrol di seluruh negara untuk mengasingkan harga bersubsidi dan tanpa subsidi.

Selain menjimatkan kos untuk membina semua itu, tidak juga perlu risau tentang capaian web di kawasan terpencil (yang akan memerlukan sistem berkaitan MyKad) atau kemungkinan penangguhan bagi pembinaan pam dengan harga bersubsidi/tanpa subsidi tersebut. Jika anda pemandu Seize atau teksi, atau ada barisan kenderaan syarikat, ini akan memudahkan pengurusan kos anda.

Kekurangan

Dengan andaian pertanyaan berkaitan siapa yang dapat dan siapa yang tak dapat itu sudah ditentukan (ia mungkin perlu ditetapkan terlebih dahulu melalui sistem berbeza, memandangkan ini tidak boleh ditentukan di pam melalui kaedah ini), anda masih perlu menyerahkan maklumat akaun financial institution atau e-wallet kepada kerajaan, dan jumlah besar pengguna RON95 sudah tentu akan “meruntuhkan” laman net permohonan oleh kerajaan itu, seperti yang selalu berlaku.

Jumlah yang ditentukan awal tersebut bermaksud satu jumlah yang tetap. Bagaimana jika ada pengguna yang mengepam minyak lebih banyak bulan ini, dan kurang pada bulan depannya? Atau bagaimana jika ada kawan kita yang membeli kurang petrol berbanding kita sendiri tetapi dikreditkan dengan jumlah yang sama setiap bulan? Jika ia bukan jumlah tetap, ia perluk berdasarkan berapa banyak RON95 yang dipam setiap bulan oleh seseorang pengguna. Keperluan untuk setiap stesen minyak di seluruh negara melaporkan kepada kerajaan berapa banyak setiap pengguna yang layak mengisi petrol setiap bulan juga adalah tidak praktikal.

Tanpa subsidi, harga RON95 terapung mengikut keadaan pasaran semasa. Ketika ini, ia berharga RM2.76 seliter, tapi sekiranya ia berubah naik atau turun dengan mendadak setiap bulan, jumlah bantuan bulanan juga perlu diselaraskan. Untuk diesel, RM200 diberikan, yang rata-ratanya untuk penggunaan melibatkan kenderaan dan trak pikap peribadi. Tetapi, untuk RON95, akan ada banyak motosikal juga. Adakah penunggang motosikal akan menerima jumlah yang sama dengan pemandu kereta, katakan RM200 sebulan?

Tambahan pula, dengan bantuan subsidi penuh yang disalurkan ke dalam akan individu setiap bulan, siapa yang boleh mengesahkan yang penerima terbabit tidak membelanjakan wang tersebut untuk tujuan lain dan kemudian tetap merungut tentang bahan api yang mahal?

Dan memandangkan semua orang membayar harga RON95 tanpa subsidi yang sama di pam, ada kemungkinan yang perniagaan akan menggunakan alasan ini untuk menaikkan harga, dan akan membawa kepada peningkatan inflasi.

DUA TAHAP HARGA DI PAM MELALUI MYKAD

Subsidi RON95: Kelebihan dan kekurangan setiap kaedah — MyKad, sistem kredit atau jenis kenderaan?

Dengan sistem ini, anda memerlukan MyKad untuk isi petrol. Anda akan membayar dengan harga bersubsidi sekiranya layak, dan bayar harga penuh sekiranya tidak. Ini memerlukan terminal MyKad dipasang di stesen petrol di seluruh negara sebagai cara untuk menentukan penerima petrol bersubsidi atau tanpa subsidi ditentukan.

Kelebihan

Sehingga kita bersedia untuk melaksanakan sistem multi-tahap harga dengan beberapa tahap subsidi, kelihatan seperti sistem dua-tahap harga (sama ada anda dapat subsidi atau tidak) adalah jalan pemula yang baik. Sistem ini memastikan anda menerima jumlah subsidi yang betul berdasarkan sebanyak mana isian yang dilakukan. Tiada keperluan untuk membangunkan portal permohonan dalam talian; begitu juga tiada masalah harga pasaran yang berubah, kerana hanya akan membayar sama ada harga bersubsidi atau harga pasaran, mengikut berapa pun nilainya dari semasa ke semasa.

Kerajaan juga boleh mendapatkan knowledge yang lebih jelas berkaitan berapa banyak bantuan subsidi yang digunakan, di mana dan oleh siapa, yang mungkin berguna untuk penyasaran subsidi bahan api pada masa depan. Juga, tidak perlu pening tentang pengguna dengan motosikal atau kereta, kerana subsidi diberikan berdasarkan penggunaan masing-masing.

Kekurangan

Melainkan biometrik (atau mungkin pengenalan wajah untuk sekuriti tambahan) diperkenalkan untuk sistem ini di semua stesen petrol seluruh negara, ia akan terdedah kepada salah guna dan penipuan. Boleh saja pengisi menggunakan MyKad orang lain (ibu bapa/kawan/pekerja) untuk mengisi minyak, atau ada ruang untuk ulat-ulat subsidi menawarkan penggunaan MyKad mereka di stesen.

Dengan MyKad mempunyai kuasa untuk mempengaruhi berapa banyak yang anda bayar untuk petrol, mungkin akan berlaku peningkatan kecurian MyKad. Kegagalan cip MyKad juga bukanlah perkara baru, dan ini akan menyebabkan ramai berpusu untuk menggantikannya. Semua stesen petrol di seluruh negara (termasuk yang di kawasan terpencil) memerlukan capaian web yang stabil untuk sistem ini berjalan, dan ada kemungkinan berlakunya lengahan di pam disebabkan baris panjang untuk membuat pengesahan dan bayaran.

Privasi juga boleh menjadi satu masalah — sudah tentu, menggunakan kad kredit membolehkan institusi kewangan mengetahui berapa banyak anda berbelanja, di mana dibelanjakan dan apa yang dibelanjakan itu. Tetapi, tanggapan umum terhadap kerajaan adalah sebilangan orang mungkin tidak senang diperhatikan oleh “Abang Besar” seperti itu.

Kemudian, hal berikutnya: Siapa yang akan membayar untuk terminal pembaca MyKad untuk tujuan ini nanti? Berapa kosnya?

HARGA MENGIKUT JENIS KENDERAAN

Subsidi RON95: Kelebihan dan kekurangan setiap kaedah — MyKad, sistem kredit atau jenis kenderaan?

Ini melibatkan halangan akses untuk RON95 bersubsidi daripada pemilik kenderaan mewah.

Kelebihan

Jika tujuan penyelarasan subsidi ini antaranya adalah untuk memastikan ia tidak pergi kepada golongan maha kaya, maka ini cara paling pantas untuk menentukan kelayakannya.

Kekurangan

Jadi, bagaimana kita mahu lakukan pengasingkan berdasarkan pengeluar, mannequin dan varian kenderaan yang ada di Malaysia ini kepada kategori “mewah” dan “marhaen” (mengandaikan ia sistem dua-tahap)?

Adakah ikut jenama? Misalnya Proton yang menjual Saga dengan harga sekitar RM30k, tetapi turut menjual X90 Flagship dengan harga RM153k. Sudah tentu pemiliknya mempunyai pendapatan yang berbeza. Begitu juga dengan Honda Metropolis RM85k dengan Honda Civic Kind-R yang berharga RM400k — bezanya lebih RM300k, walaupun dibawah satu jenama yang sama.

Adakah mengikut harga? Katakan kita menetapkan kenderaan dengan harga RM200k, seperti yang pernah dicadangkan untuk menjadi had bagi pelaksanaan bagi diesel sebelum ini. Masalahnya, bukan hanya ada jenama dengan mannequin yang berharga di dua sisi angka tersebut, tetapi ada juga varian bagi mannequin yang sama dengan situasi harga seperti itu.

Bagaimana pula dengan kereta lama? Adakah akan merujuk seperti pelaksanaan penyelarasan subsidi diesel dan membolehkan subsidi penuh untuk “kenderaan mewah” yang berusia lebih 10 tahun? Jadi, pemilik Ferrari 250 GTO tahun 1960an akan membayar harga RON95 yang sama dengan pemilik Perodua Axia. Adakah ini masuk akal?

Mungkin persoalan lebih besar adalah bagaimana semua ini akan dilaksanakan di stesen minyak. Jelasnya, untuk mengharapkan staf bagi mengenal pasti dan mengkelaskan setiap kereta yang masuk adalah mustahil. Tetapi, mungkin knowledge PADU atau JPJ boleh digunakan untuk mengenal pasti pemilik kenderaan yang tidak sepatutnya layak menerima subsidi.

Bagaimanapun, ini memerlukan pengenalan diri, yang akan membawa kita semula kepada sistem dua-tahap dengan MyKad tersebut. Juga, sistem ini turut memerlukan kaedah berlainan untuk mengasingkan warga asing, yang turut menjadi menikmat subsidi bahan api ketika ini dan ingin dielakkan melalui penyelarasan semula ini.

Selain itu, ia akan tambah menyusahkan kehidupan golongan “biar papa asal bergaya”, yang perlu mengeluarkan lebih banyak wang mereka untuk mengisi minyak kereta yang mereka sebenarnya tidak berkemampuan untuk miliki.

KESIMPULAN

Tentunya, penyasaran semula subsidi RON95 adalah sesuatu yang sangat rumit berbanding untuk diesel sebelum ini. Langkah untuk menjimatkan berbilion ringgit dengan memastikan subsidi diberikan hanya kepada mereka yang layak dan memerlukan adalah satu perkara yang wajar, dan kita akant terus menanti perkembangan seterusnya untuk mengetahui bagaimana ini akan dilaksanakan.

Dengan setiap kelebihan dan kekurangan setiap cara yang telah dihamparkan ini, yang mana satu anda rasa cara paling berkesan untuk bergerak ke depan dalam hal ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles