5.6 C
New York
Friday, November 15, 2024

PANDU UJI: Nissan Kicks e-Energy — 129 PS/280 Nm, 900 km jarak; boleh lawan Honda HR-V e:HEV RS?


PANDU UJI: Nissan Kicks e-Power — 129 PS/280 Nm, 900 km jarak; boleh lawan Honda HR-V e:HEV RS?

Tempoh kurang lebih empat tahun lalu adalah satu rentang waktu yang sunyi untuk Edaran Tan Chong Motor (ETCM) di Malaysia. Tidak ada satu pun mannequin baru diperkenalkan oleh pengedar kenderaan Nissan itu di sini. Selain MPV Nissan Serena S-Hybrid dan trak pikap Navara yang ada diberikan kemaskini, mannequin “paling baru” daripada Nissan ialah sedan segmen B, Almera yang ditawarkan sejak penghujung 2020.

Namun, menurut ETCM, “kemarau” itu akan segera berakhir, dan jalan ke depan bagi syarikat itu juga kelihatan lebih cerah. Ini merujuk kepada kehadiran mannequin terbarunya, Nissan Kicks 2024 yang sudah pun didedahkan spesifikasi tempatan dan akan dilancarkan ketika KLIMS 2024 Disember nanti — ura-ura Kicks akan memasuki pasaran tempatan sudah didengari sejak tahun 2018 lagi.

Nissan Kicks merupakan sebuah SUV crossover kompak segmen B, dengan sistem janaan hibrid e-Energy oleh Nissan sendiri, yang akan menyaingi antara lain mannequin seperti Honda HR-V e:HEV RS dan juga Toyota Corolla Cross Hybrid — walaupun dengan saiz dan ukuran yang lebih dekat dengan SUV segmen A seperti Perodua Ativa. Nissan Kicks juga terlambat dua tahun, kerana kedua-dua pesaingnya itu dilancarkan di sini pada 2022.

Jadi apa yang menarik dan tidak tentang Nissan Kicks? Kami berkesempatan meluangkan masa untuk memandu ujinya secara singkat dalam perjalanan KL-Melaka pada awal minggu ini dan akan kongsikan beberapa pandangan dan pemerhatian tentang mannequin terbaru Nissan untuk pasaran Malaysia ini.

PANDU UJI: Nissan Kicks e-Power — 129 PS/280 Nm, 900 km jarak; boleh lawan Honda HR-V e:HEV RS?

Pertama sekali, perlu dinyatakan bahawa Nissan Kicks yang akan dijual di Malaysia adalah mannequin dari generasi pertama versi facelift, dan bukan mannequin generasi kedua dan terkini yang baru saja diperkenalkan untuk pasaran Amerika Syarikat. Oleh kerana sudah lama menunggu mannequin Nissan untuk pasaran tempatan, tentulah lebih menarik jika mannequin terkini yang dibawa masuk. Namun, Nissan ada alasannya yang tersendiri untuk itu.

Dari segi dimensi terlebih dahulu. Nissan Kicks mempunyai ukuran 4,290 mm panjang, 1,760 mm lebar dan 1,605 mm tinggi — ini menjadikannya lebih pendek berbanding HR-V (-100 mm) dan Toyota Corolla Cross (-170 mm). Jarak rodanya bagaimanapun hampir sama dengan kedua-dua pesaing tersebut, dengan 2,615 mm. Radius pusingan Kicks ialah 5.1 meter.

Untuk sistem janaan kuasa, Nissan mengambil jalan panjang untuk menjelaskan bahawa teknologi e-Energy yang digunakan ini bukanlah hibrid seperti yang umum ketahui, dan berbeza juga dengan elemen EV yang pada kebiasaannya.

Tetapi, untuk memudahkan pemahaman pengguna massa biasa, kami akan menyebutnya sebagai sistem hibrid — dengan adanya enjin, bateri dan motor elektrik di dalam sistem janaannya. Bagaimana konfigurasi semua itu dihadirkan, itu persoalan lain, dan konfigurasi yang hampir serupa dengan e-Energy ini bukanlah tidak pernah ditawarkan sebelum ini.

PANDU UJI: Nissan Kicks e-Power — 129 PS/280 Nm, 900 km jarak; boleh lawan Honda HR-V e:HEV RS?

Nissan Kicks dilengkapi dengan enjin HR12DE 1.2 liter NA tiga-silinder yang menjana sebanyak 82 PS/103 Nm. Namun, kuasa enjin ini tidak menggerakkan roda, sebaliknya hanya bertindak sebagai generator untuk mengecas bateri berkapasiti 2.06 kWh yang akan menyalurkan kuasa kepada motor elektrik, yang kemudiannya akan menggerakkan roda.

Ini mirip dengan konfigurasi hibrid yang digunakan oleh Honda HR-V e:HEV RS, kecuali enjin untuk mannequin Honda ini disambungkan kepada transmisi berkelajuan tunggal dan klac kekunci (lock-up clutch) untuk menyalurkan kuasa enjin terus ke roda ketika kelajuan tinggi.

Walaupun ini merupakan Nissan Kicks generasi pertama yang sudah agak lama berada dalam pasaran international, ia kini dilengkapi dengan teknologi e-Energy generasi kedua yang lebih berkesan. Ini juga satu daripada penjelasan ETCM bahawa ini menjadi semacam satu “kelebihan” mengapa Kicks lewat tiba di sini.

Syarikat itu menjelaskan, jika ia dibawa masuk dengan teknologi e-Energy generasi pertama, mungkin sukar untuk meyakinkan pasaran tentang kelebihannya — iaitu aspek dinamik pemanduan yang menjadi taruhannya berbanding pesaing lain, apatah lagi mannequin EV yang ada.

Antara perbezaan bagi e-Energy generasi kedua ini ialah Nissan telah menyatukan inverter dan motor elektriknya ke dalam satu unit untuk menjimatkan berat dan juga ruang di dalam bahagian enjin. Ini memberi kelebihan seperti berikut: komponen berkenaan kini 30% lebih ringan, saiz komponen boleh dikecilkan sehingga 40%, tork motor elektrik lebih tinggi 10%, prestasi pecutan dipertingkat serta bahagian enjin kini dengan titik graviti lebih rendah.

Bateri untuk e-Energy generasi kedua ini juga lebih besar kapasitinya, meningkat dari 1.57 kWh kepada 2.06 kWh, dengan jumlah sel bateri juga bertambah dari 80 sel kepada 96 sel. Semua ini membolehkan Nissan Kicks menjana sebanyak 129 PS kuasa dan 280 Nm tork. Selain itu, ia dilengkapi dengan tangki minyak 41 liter. Sistem janaan e-Energy ini memberikan kadar penggunaan bahan api 21.7 km/l (NEDC) dan boleh memberikan jarak perjalanan sehingga 900 km dengan satu tangki penuh petrol.

Sebelum pergi kepada pengalaman memandu Nissan Kicks, kita lihat dulu aspek rekaannya. Sekali pandang, saiz kompak yang ada padanya memberi bayangan bahawa SUV kompak ini akan sangat serasi untuk kegunaan dalam bandar dan tempat sempit. Ini boleh jadi satu kelebihan. Namun, rekaan keseluruhan yang ditawarkan kami rasakan sedikit di belakang daripada dua pesaing yang dinyatakan dari awal ini.

Bagi kami, Kicks nampak sedikit ketinggalan dari segi rupa, walaupun hal ini sangat subjektif dan bergantung kepada selera individu. Bagaimanapun ia tetap cuba memberikan ciri yang terbaik — wajah depannya didominasi oleh gril besar hitam berkilat V-Movement, lampu utama LED automatik dengan ciri Comply with Me Dwelling, lampu kabus di sudut bampar serta cermin sisi lipatan elektrik automatik.

Di belakang ia menampilkan lampu LED terhubung di tengah, kesan bumbung terapung, landasan bumbung serta penggunaan rim 17-inci. Satu perkara yang menarik, walaupun Kicks ini nampak kecil dari luar, ruang dalamannya agak luas, terutama untuk ruang barangan. Ia menyediakan kapasiti seluas 423 liter, dengan bukaan yang luas serta tinggi.

Ruang kabin Kicks kami rasakan terlalu ringkas. Untuk varian paling tinggi, skim dua-tona warna diberikan, dengan permukaan sentuhan lembut di beberapa bahagian seperti papan pemuka dan juga perehat lengan tepi pintu. Kluster meternya juga ringkas, bersaiz tujuh-inci dengan meter analog sebelah kanan, sementara di sebelah kiri ada paparan digital yang boleh memaparkan pilihan 10 paparan maklumat berbeza berkaitan sistem dan pemanduan semasa.

Di tengah ialah skrin sentuh lapan-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto sambungan wayar. Ia juga akan memaparkan visible bagi kamera 360-darjah. Satu lagi rekaan menarik yang unik ditampil oleh Kicks ialah rekaan tombol gearnya di konsol tengah. Ia kecil dan kelihatan kemas, seperti yang biasa dilihat ada untuk EV. Berdekatannya dengannya juga terletak semua tuil pemilik berkaitan pemanduan, antaranya butang untuk mod pemanduan dan juga untuk mod EV.

Tidak ketinggalan, untuk pasaran Malaysia, ciri Clever Rear View Mirror ada disertakan. Ciri ini akan memaparkan visible di belakang kenderaan melalui kamera di cermin belakang untuk memudahkan lagi penglihatan pemandu sekiranyan ruangan dalam kabin dipenuhi barangan atau penumpang.

Kerusi depan pula menggunakan pendekatan Zero Gravity untuk mengurangkan kepenatan dalam perjalanan, tetapi kerusi belakang pula dengan rekaan bench yang rata dan penyandar yang agak tegak.

PANDU UJI: Nissan Kicks e-Power — 129 PS/280 Nm, 900 km jarak; boleh lawan Honda HR-V e:HEV RS?

Untuk pasaran tempatan, ada dua varian akan ditawarkan, iaitu VL dan yang paling tinggi VLT. Yang membezakan antara keduanya ialah VLT dilengkapi dengan kemasan kabin dua-tona warna balutan kulit, kamera 360-darjah dengan MOD, Clever Rear View Mirror, Clever Cruise Management, Blind Spot Warning dan Rear Cross Visitors Alert — dan juga pilihan warna badan dua-tona dengan bumbung hitam.

Selepas meluangkan masa memandu Nissan Kicks ini, kami bersetuju bahawa untuk mengetahui kelainan dan kelebihannya, anda perlu duduk di kerusi pemandu dan rasakan sendiri apa yang ada untuk ditawarkan dari aspek pemanduan serta penyaluran kuasanya. Nissan Kicks e-Energy memang ada sesuatu yang menarik untuk ditawarkan dari aspek pemanduannya.

Penyampaian kuasa dari motor elektrik ke rodanya pada setiap masa terasa begitu bertenaga dan sampai langsung. Tork yang dirasakan ini mengingatkan kami kepada penyampaian tork besar oleh EV pada umumnya. Kendalian stereng dan tetapan suspensinya juga jitu dan kukuh: menjadikan kendalian kereta dengan saiz kompak ini begitu menyeronokkan. Kami meluangkan masa pada awalnya dengan merasai pemanduan dalam mod Regular sahaja (ada tiga mod tersedia untuk pemandu, termasuk Sport dan Eco).

Dalam mod Regular itu saja Kicks menyerlahkan kelebihan pemanduannya, yang begitu senang dikendalikan dan selalu ada cukup tenaga, misalnya untuk terus memecut dari kelajuan mana pun. Ini sentiasa memberikan keyakinan untuk memotong, jika perlu.

Tidak hanya itu. Kicks juga memberikan maklum balas pedal yang berbeza dalam setiap mod. Dengan mod Regular, ia boleh memecut dengan segera tetapi untuk memperlahankan kenderaan anda perlu lebih kerap menggunakan brek seperti kereta biasa. Tetapi, dalam mod Sport, ia mengalih operasi pemanduannya sama seperti pengendalian pedal tunggal (juga sinonim dengan EV). Ini bermaksud, respon pecutan akan tiba serta-merta ketika anda menekan pedalnya, dan ketika pedal dilepaskan walaupun sedikit sahaja, kenderaan serta-merta akan diperlahankan juga.

Anda membrek bukan dengan cara menekan pedal brek, sebaliknya dengan melepaskan pedal minyak. Jika anda belum pernah mencuba ciri pemanduan yang begini, boleh rasakannya pada Nissan Kicks e-Energy nanti. Untuk mengelakkan penumpang berasa seperti tersengguk-sengguk ketika dalam mod ini, sistemnya juga akan membuatkan kereta menggelungsur perlahan secara berperingkat, dan brek hanya perlu digunakan ketika anda ingin kereta berhenti sepenuhnya.

Beza antra mod Sport berbanding Eco pula ialah respon memecut kenderaannya kurang tangkas, tetapi dengan respon memperlahankan kenderaan yang sama — kedua-duanya dengan operasi pedal tunggal.

Satu lagi pujian yang boleh diberikan terhadap Kicks ialah kesenyapan (NVH) dalam ruang kabinnya yang begitu baik. Dengan kelebihan operasi enjin yang terhad untuk hanya mengecas bateri, keadaan di dalam ketika memandu sangat selesa dan senyap. Kebisingan angin dari luar juga tidak mengganggu terutama ketika dalam kelajuan 110 km/j. Begitu juga dengan bungi tayar dan jalan yang sangat minimal sekali kedengaran dari dalam. Tidak berlebihan untuk menyatakan yang dari aspek NVH ini, Kicks berada di depan berbanding pesaing lainnya.

Dalam keadaan baterinya penuh, Kicks juga boleh memberikan pacuan elektrik sepenuhnya tanpa kehadiran operasi enjin untuk mengecas bateri. Untuk memanfaatkan ciri ini, mod Sport atau Eco perlu dipilih, dan ia akan memberikan pacuan EV sepenuhnya sejauh 2.5 km dengan laju maksimum mencapai 40 km/j. Ini direka untuk kegunaan di kawasan kejiranan kediaman, agar kereta boleh meluncur dengan senyap tanpa mengganggu tetangga.

Untuk ETCM, Kicks membawakan penawaran yang belum pernah syarikat itu bawakan sebelum ini: sebuah SUV kompak untuk kegunaan city, yang dalam masa yang sama kami rasakan tetap berupaya untuk digunakan dengan cukup bertenaga dan selesa untuk perjalanan jauh. Dan, dengan Kicks ini menjadi mannequin massa pertama dengan teknologi e-Energy yang dihasrat untuk dinikmati oleh khalayak yang meluas, kami rasakan teknologi ini cukup menjanjikan. Cabarang ETCM selepas ini adalah bagaimana untuk mendapatkan seberapa ramai khalayak untuk mencuba sendiri Kicks.

Untuk pasaran Malaysia, Kicks akan dilancarkan secara rasmi pada Disember nanti, dan mula diserahkan kepada pelanggan bermula Januari atau Februari 2025. Kicks akan dibawa masuk sebagai unit CBU dari Thailand. Cukai jalan yang akan dikenakan adalah berdasarkan kapasiti enjin 1.2 liter, dengan kekerapan servis ialah enam bulan sekali atau 10,000 km (yang mana dahulu).

Bagi aspek keselamatan, Kicks di Malaysia juga akan dilengkapi dengan Nissan Clever Mobility, yang terdiri daripada sembilan fungsi keselamatan termasuk Clever Driver Alertness (IDA), Clever Cruise Management (ICC), Clever Hint Management (ITC), Clever Ahead Collision Warning dengan Clever Emergency Braking (IFCW + IEB), Clever Round View Monitor dengan Transferring Object Detection (IAVM + MOD), Rear Cross Visitors Alert (RCTA), Blind Spot Warning (BSW), Hill Begin Help (HSA) dan Clever Rear View Mirror (IRVM). Selain itu, Kicks juga dilengkapi dengan tujuh beg udara.

PANDU UJI: Nissan Kicks e-Power — 129 PS/280 Nm, 900 km jarak; boleh lawan Honda HR-V e:HEV RS?

Untuk pilihan warna, keseluruhannya ada enam ditawarkan: untuk warna tunggal ada Black Star, Dawn Orange, Good White Pearl, Good Silver dan Pink Pearl. Untuk pilihan warna dua-tona khusus bagi varian VLT pula ada tambahan Darkish Steel Gray — semuanya dengan bumbung Tremendous Black.

Ketika artikel ini ditulis, harga bagi Nissan Kicks masih belum didedahkan. Namun, melihat kepada pesaing hibridnya, ia perlu berada tidak jauh daripada kedua-duanya itu. Honda HR-V e:HEV RS dijual dengan harga RM141,900 manakala Toyota Corolla Cross Hybrid dengan harga RM143,000. Jadi, rasanya ramai yang akan memilih Nissan Kicks e-Energy ini nanti?

Nissan Kicks VLT 2024 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles